Rendszerkarbantartás

A karbantartás célja, hogy a számítógépek a lehető leghosszabb ideig képesek legyenek a feladataikat ellátni,

tehát működőképességüket megőrizzék.

A karbantartás módját a különböző fenntartási stratégiák határozzák meg.

Ezek lehetnek:

- Károrientált stratégia
- Időorientált stratégia
- Állapotorientált stratégia

A karbantartási stratégiát általában a rendszer nagysága, az eszközök értéke és működési kiesésének hatása alapján határozzuk meg.

Az esetek nagy részében az alábbi stratégiákat vegyesen alkalmazzuk, Ügyfeleinkkel egyeztetve.

A károrientált karbantartási stratégia

(kiesésen alapuló módszer)

Ennek jellemzője, hogy a szükségszerű javítást a meghibásodás bekövetkezése után végezzük.
Előnye: az alkatrészeket addig használjuk, míg tönkre nem mennek.
Hátránya: a javítás ideje és időtartam előre nem tervezhető, rossz esetben a javítás átfutási ideje hosszú, költséges.

Időorientált stratégia

(időszakos karbantartás)

Célja a szükséges biztonság mértékéig, a gazdaságosság határain belül az üzembiztonság állandó fenntartása.
Tervszerű megelőző karbantartásként előírt időközökben (előre meghatározott időpontokban, ciklusrend szerint) elvégzett karbantartás és javítás.
Előnye, hogy lehetővé teszi a pontos javítási terv és tartalékalkatrész készletigény összeállítását.
Hátránya, hogy nagyok a javítás költségei, hiszen az előirányzott munkálatokat az elhasználódás mértékétől függetlenül el kell végezni
hátrány csökkenthető: módosított ciklusrend alkalmazásával

Állapotfüggő karbantartási stratégia

A számítógép, berendezés műszaki állapotának rendszeres figyelése, dokumentálása, az elhasználódás törvényszerűségeinek feltárása alapján határozzuk meg a javítás várható időpontját, várható mértékét.
A rendszeres vizsgálatok kiértékelésének eredményeként csökkenthető a váratlan meghibásodások száma.
A felülvizsgálatok időközeinek helyessége és a vizsgálatot végzők szakmai képessége nagymértékben befolyásolja hatékonyságát.